085-4833503 [email protected]

Met een ervaren CFO naar winstgevende en gecontroleerde groei – een must voor scale-ups

Prachtig dat je als start-up of scale-up een groeispurt maakt, maar hoe leid je die in goede banen? Het allerbelangrijkste: bezuinig niet op kwalitatieve mensen. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker met iemand aan je zijde die het allemaal al heeft meegemaakt.

Een belangrijk element van groei is dat je expertise altijd beschikbaar hebt als die nodig is. Stel je team samen met de noodzakelijke expertise en flexibiliteit om de groei te realiseren. Dat kan met een vaste kern, aangevuld met een flexibele schil die je waar nodig inschakelt. Zorg ervoor dat dit team alle middelen tot zijn beschikking heeft om continu te excelleren. Een ervaren CFO hoort daarbij. Duur om in te huren? Dat hoeft niet. Het is niet altijd nodig om iemand fulltime aan je zijde te hebben, een dag per maand kan al voldoende zijn. Dan valt het met de kosten wel mee, zeker als je met de ervaren CFO sneller én gecontroleerder groeit.

Wie het goed regelt creëert een waardevol bedrijf

Zelf heb ik verschillende bedrijven opgezet en verkocht en ik weet uit ervaring dat je niet zelf moet gaan zitten klungelen. Dat leidt af van waar je goed in bent, waardoor je je doel minder snel of zelfs niet bereikt. Alleen als je het goed regelt creëer je een waardevol bedrijf. Het is belangrijk te valideren of je een probleem oplost en of je klanten hiervoor willen betalen en dus de toegevoegde waarde zien. Spendeer het geld dáár waar het effect heeft. Ook als je een CFO wilt inhuren. Informeer in je netwerk naar een betrouwbaar persoon, bekijk diens antecedenten, neem iemand met ervaring, expertise en contacten, niet iemand die vers van de universiteit komt of grote beloftes heeft die hij niet kan waarmaken. Een goede interim-CFO regelt niet alleen de financiën, maar onderhoudt ook contacten met aandeelhouders en potentiële investeerders en zorgt voor focus op winstgevende groei.

Het is cruciaal om bij een scale-up één iemand aan te wijzen voor de implementatie van KPI-systemen. Dit zorgt voor focus en resultaat. Deze rol past het beste bij een ervaren CFO, vanwege zijn ondersteunende functie en discipline om doelen te formuleren, systemen en procedures in te voeren en kennis om financiële doelen te voorspellen. Missie en cultuur zijn belangrijk. De missie is je grote doel over vijf tot tien jaar, de cultuur is hoe je wilt werken. Zet alle plannen op één A4’tje en zorg voor dagelijks ritme en prioriteiten die zichtbaar en meetbaar zijn. Een CFO voert die krachtige principes gefaseerd in om de groeidoelstellingen te realiseren. Voor succesvol groeien zijn drie dingen nodig: een toenemend aantal capabele leiders, schaalbare infrastructuur en de vaardigheid om met marktdynamiek om te gaan. Volgens groeiprofessor Verne Harnish van MIT vereist dat de juiste mensen, strategie, uitvoering en cash. Hoe zorg je ervoor dat je die vier factoren op orde hebt?

Ton Rosendaal

Ton Rosendaal

Partner

Mensen: een goede manager is een geweldige coach

Een mooi streven voor iedere ondernemer: zorg ervoor dat je de domste bent in de kamer! Dat betekent dat je zo slim bent geweest om de juiste mensen bij elkaar te brengen, ieder met zijn of haar expertise. Je beseft terdege waar je zelf goed in bent en waar je hulp bij kunt gebruiken. En je motiveert, want een goede manager is een geweldige coach. Bedrijven die geleid worden door dit type ondernemers, die op het juiste moment de juiste mensen erbij halen, groeien uit tot een succes. Hoe minder een bedrijf afhankelijk is van de topman of -vrouw, hoe waardevoller het wordt. In welke discipline kom jij capaciteit tekort, welke specialisten moet jij erbij halen en in welke fase? Je kunt als founder fantastisch zijn in programmeren, terwijl je van de markt weinig afweet. Kennis van product en markt gaan niet altijd samen. Inhuren dus.

Strategie: één A4 voor betrokkenheid, afstemming en focus

Mijn advies is om je hele leiderschapsteam bij de strategievorming te betrekken. Ontwikkel een One-page Strategic Plan (OSP), dat eenvoudig uit te leggen is, zodat je je mensen met de strategie kunt verbinden. Het OSP creëert betrokkenheid, afstemming en focus, zeker bij een snelle groei moeten de neuzen dezelfde kant op staan. Baseer je KPI’s op informatie over je bedrijf en de markt. Zitten ze op je product of dienst te wachten? Hoe meer feedback, hoe beter, waarbij financiële informatie essentieel is. Als je zorgt voor een continue en gedegen datastroom, die je grondig analyseert, dan weet je hoe de markt en je bedrijf in elkaar zitten en kun je waar nodig je businessmodel aanpassen. Een goede CFO helpt je de strategie te organiseren en op tijd aanpassingen door te voeren om de markt veroveren, wat vaak langer duurt dan je denkt.

Uitvoering: wie doet wat en wanneer?

Stel een aantal prioriteiten – hoe minder, hoe beter – om te zorgen voor focus. Verzamel dagelijks kwantitatieve en kwalitatieve gegevens en evalueer die wekelijks. Dit zorgt voor duidelijkheid en een vooruitziende blik. Hieruit moeten routines volgen, die bevrijdend werken. De CFO houdt aan de hand van de cijfers de voortgang van de doelstellingen bij. Door regelmatig te vergaderen kun je snellere en betere beslissingen nemen. Notuleren is niet effectief, een www-lijst wel, oftewel: wie doet wat en wanneer? Zo maak je iemand verantwoordelijk voor een aspect binnen de organisatie. Alle werknemers moeten in eigen woorden kunnen zeggen wat de belangrijkste onderdelen van de bedrijfsstrategie zijn en het grote doel kennen en begrijpen. Kortom: wees samen gefocust op de uitvoering om de KPI’s te verbeteren, zo zal het bedrijf zich positief ontwikkelen.

Cash: selectie van de juiste investeerders

Je bent de fase van fools, family and friends voorbij en zoekt met het oog op groei funding. Zoveel investeerders, zoveel werkwijzen. Een ervaren CFO denkt een paar stappen vooruit en selecteert investeerders door niet alleen te kijken naar de waardering, maar ook naar de condities. Je wilt niet te veel van je bedrijf weggeven, want dan verwatert je belang en blijft er te weinig over voor een volgende financieringsronde. Lees de voorwaarden goed en als je het niet snapt: laat een ander het lezen. Haal er een advocaat bij, nog zo’n expertise die je kunt inhuren. Het lastigste is om vertrouwen te kweken. Dat begint ermee door samen te gaan zitten en in gesprek te komen. Ook daarbij kan een CFO je terzijde staan. Verder zorgt die voor een beter beheer van je cash en cashflow, goede informatie om betere beslissingen te nemen, de analyse van trends en de opzet van een signaleringssysteem om tot betere voorspellingen te komen.

De partners van CFO Netwerk helpen je graag. Zij hebben de ervaring en competenties om de onderneming verder te helpen en op te schalen. Het is natuurlijk essentieel dat er een klik en vertrouwen is. Om dit te bepalen gaan we eerst samen in gesprek, want vertrouwen is de basis!

Vrijblijvend gesprek inplannen?
Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij spoedig contact met je op.