Partner
Ton Rosendaal
T 06-20617677
“Een bedrijf kan alleen duurzaam zijn als het ook financieel gezond is.”
Als ondernemende interim-CFO op het gebied van duurzaamheid en innovatie helpt Ton Rosendaal start-ups en scale-ups bij het uitbouwen van hun bedrijf. Hij koppelt ambitie aan nuchterheid, door inhoud en strategie te verbinden met heldere financiële randvoorwaarden.
Toen Ton Rosendaal 13 jaar was, begon hij zijn eerste ‘onderneming’. In het Gelderse Beek, onder de rook van Doetinchem, had zijn opa een kippenschuurtje dat niet meer in gebruik was. Rosendaal kocht een aantal kippen, stelde vast hoeveel voer de kippen verorberden, en rekende uit wat een ei kostte. Vervolgens gingen de eieren in de verkoop, mét winst, dat spreekt.
De vader van Rosendaal was metselaar en bestuurlijk actief in de vakbeweging en het lokale verenigingsleven. Hoe hard Rosendaal senior ook werkte, er was altijd wel iemand die kritiek had. Rosendaal junior besluit daarom het over een andere boeg te gooien. Nadat de economieles in Havo-4 hem inspireert, besluit hij carrière te maken in het bedrijfsleven. Na de Havo volgt hij de HEAO, en tijdens zijn militaire diensttijd zet Rosendaal in de avonduren zijn tanden in een universitaire studie bedrijfseconomie en later in een MBA. Hij is geboeid door cijfers en streeft naar dynamiek en ondernemerschap.
Als jonge accountant treedt Rosendaal in dienst bij het Amerikaanse Arthur Young, dat later op zal gaan in het huidige EY. Die omgeving bleek ideaal om zijn ondernemende geest tot bloei te laten komen; een relatief kleine club ambitieuze mensen die op grote accounts werken, veel leren en snel doorgroeien. Deze omgeving geeft Rosendaal de kans bij veel verschillende bedrijven in de keuken te kijken, vooral ook bij grote Amerikaanse concerns die hun vleugels in Europa uitslaan middels een vestiging in Nederland. In die ondernemende en dynamische sfeer maakt hij kennis met uiteenlopende markten, van luchtontvochtigers tot schroevendraaiers.
Bij zijn tweede werkgever, ontwikkelaar van CAD/CAM-software Intergraph, werd hij naar Italië gestuurd om de lokale CFO te vervangen. Toen hij er orde op zaken had gesteld, ontpopte Rosendaal zich tot financieel trouble shooter. In feite was het een voorbode voor wat hij zou blijven doen: via interim-functies bedrijven op de rit helpen door het financieel rendement duurzaam te verbeteren. Zo bekleedde hij tijdelijke functies bij onder meer telecombedrijf T-Mobile, energiebedrijf Essent en salademaker Johma.
Rosendaal brengt als interim-CFO niet alleen financiële kennis mee, maar ook gevoel voor strategie en ondernemerschap. De combinatie van financiën en ondernemerschap kreeg hij in het begin van zijn loopbaan al met de paplepel ingegoten. Vormend was namelijk de ervaring die hij eind jaren ‘90 opdeed bij internet- en media-investeerder Prosus. In samenwerking met wetenschappers van topinstituten als Harvard Business School en MIT werden technologieën ontwikkeld en toepassingen bedacht die het leven van mensen mooier moesten maken, vaak met behulp van kunstmatige intelligentie.
Maar Rosendaal leerde er ook dat baanbrekende innovaties vaak veel tijd nodig hebben om hun weg naar de consument te vinden. Zo duurt het vaak jaren voordat innovatieve technologieen het publiek bereiken. Voor investeerders met diepe zakken en een groot innovatiebudget is dat geen probleem. Maar als mkb- of kleine corporate bedrijven innoveren, dan zijn er sneller resultaten nodig. En als er een business case moet worden gemaakt, dan weet Rosendaal als geen ander dat er snel en strak gestuurd moet worden op commercialisatie en de hieruit volgende validatie. Innovaties waar klanten geen geld voor over hebben, vallen door de mand. Een gezonde markt kenmerkt zich door aanbod én vraag. Een mooie nieuwe technologie (aanbod) is één ding, zijn er ook klanten (vraag), liefst met afnamecontracten? Dat is de spiegel die Rosendaal ondernemers voorhoudt om de financiering van innovaties te valideren.
Door de jaren heen deed Rosendaal tijdens zijn interim-opdrachten veel ervaring op met herstructureringen, financieringen en projecten op het gebied van digitalisering en energietransitie. Niet zelden is hij aan de slag om een gedeukte relatie tussen bedrijf en financiers (aandeelhouders en leningverstrekkers) te verbeteren en om over en weer het vertrouwen te herstellen.
Als ondernemende CFO op het gebied van duurzaamheid en innovatie helpt Rosendaal start-ups en scale-ups bij het uitbouwen van hun bedrijf. Naast interimmer is hij ook ondernemer. Hij participeert in een handvol bedrijven via zijn investeringsvehikels Whizzdom en Noxus.
In deze tijd van grote transities wil Rosendaal graag bijdragen aan de oplossing van grote maatschappelijke vraagstukken. Daarbij koppelt hij ambitie aan nuchterheid, door inhoud en strategie te verbinden met heldere financiële randvoorwaarden. Want een bedrijf kan alleen duurzaam zijn als het ook financieel gezond is.
Kennismaken? Neem contact op via [email protected] of bel: 06-20617677