Partner / oprichter
Jeffrey Janssen
T 06-30057231
“Mensen in beweging krijgen: dat doe ik het liefst.”
Jeffrey Janssen maakt bedrijven financieel fit zodat ze hun ambities kunnen waarmaken
Een nuchtere aanpakker en een joviale persoonlijkheid, maar als het erop aan komt gaat de resultaatgerichte interim-CFO Jeffrey Janssen de confrontatie niet uit de weg. Janssen is sparring partner voor de CEO en helpt bedrijven beter te maken.
Jeffrey Janssen is 23 jaar als het bedrijf waar hij werkt in zwaar financieel weer verkeert. De jonge financieel manager ziet hoe de bank twee interim managers naar binnen loodst. In zes weken tijd weten zij het bedrijf op het goede spoor te krijgen. Janssen denkt bij zichzelf: gaaf, dat wil ik ook!
Eerst doet hij werkervaring op in verschillende sectoren, onder meer in de chemie, maakindustrie en de mediawereld. Op zijn 36ste maakt hij de overstap naar het interim-management. Aanvankelijk in loondienst, maar als hij ontdekt ook over commercieel talent te beschikken, begint hij in 2008 voor zichzelf. Janssen bekleedt in die periode interim-posities bij onder meer luchthaven Schiphol en diervoedingsbedrijf Nutreco. De invoering van de nieuwe IFRS-boekhoudstandaarden (International Financial Reporting Standards) zorgt voor veel werk en Janssen heeft snel door dat daar veel change management bij komt kijken.
Daarna volgt de verbreding. De klussen die Janssen aanpakt gaan steeds vaker over strategie. De interim-CFO ondersteunt bedrijven die een financiële uitdaging hebben of die zich opmaken voor snelle groei. Zo helpt Janssen een organisatie in de internationale grondstoffenhandel in twee jaar tijd te groeien van 155 miljoen naar 450 miljoen euro omzet. Alle bedrijfsprocessen en IT-tools moeten daarvoor in gereedheid worden gebracht. Dat geeft de capaciteit om het gaspedaal in te drukken en een groeispurt te maken.
Een andere uitdaging treft Janssen aan bij een internationaal productiebedrijf. In de landenorganisaties wordt met wisselend succes cash gegenereerd, maar er blijkt geen goede financiële structuur te zijn. Er is geen oog voor cashflow, constateert Janssen, waardoor de hoeveelheid werkkapitaal zwaar op de onderneming drukt. Omzet gaat boven alles. Het gebrek aan kasgeld nekt het bedrijf bijna. Na een grondige financiële analyse wordt een nieuwe financier gevonden om het lek te dichten. Door nieuwe commerciële afspraken te maken, wordt het werkkapitaal teruggedrongen en komt het bedrijf er weer bovenop.
Om het bestaansrecht van een onderneming zo goed mogelijk te borgen is een goede balans nodig tussen korte en lange termijn, vindt Janssen. Een combinatie van sales op korte termijn en business development voor de lange termijn, zijn belangrijk voor een duurzame bedrijfsvoering. Door inzicht te geven in de financiële werkelijkheid helpt Janssen organisaties om zichzelf te verbeteren. En om dat laatste is het Janssen uiteindelijk te doen. Zijn financiële kennis is slechts een middel om mensen in beweging te krijgen. Een organisatie moet financieel fit zijn om zijn strategie te kunnen waarmaken.
De laatste jaren focust Janssen zich steeds verder op de strategische kant van organisaties. Hoe zit de markt in elkaar? Wat is het bestaansrecht? Welke stappen op de strategische ladder kunnen worden gezet? Investeren in kennis is daarvoor een vereiste. Om op het gebied van digitale transformaties bij te blijven heeft Janssen de afgelopen jaren een aantal postdoc-opleidingen voltooid aan verschillende universiteiten. De mogelijkheden en uitdagingen van disruptieve ontwikkelingen zijn voor Janssen inmiddels gesneden koek, waardoor hij bedrijven kan helpen bij het ontdekken van nieuwe markten (‘blauwe oceaan’).
Janssen staat bekend als een joviale persoonlijkheid, maar als resultaatgerichte en nuchtere aanpakker gaat Janssen de confrontatie niet uit de weg. Het is voor hem belangrijk een klik te hebben met de directeur-grootaandeelhouder of de CEO van het bedrijf waar hij aan de slag gaat. Janssen wil organisaties beter maken, en dat kan volgens hem alleen als directieleden op één lijn zitten en elkaar recht in de ogen kunnen aankijken.
Opdrachtgevers over Jeffrey Janssen:
Opdrachtgever: Combi Groep
Rol: CFO ad interim
Bert Venema: ‘Jeffrey Janssen is een sterke, deskundige en slagvaardige CFO die in de turbulente situatie bij bouwbedrijf de Combi Groep, mijn voortreffelijk functionerende rechterhand was. Mede dank zij zijn doorzettingsvermogen hebben 6 van de 7 vestigingen van de Combi groep een succesvolle doorstart gemaakt’.
Opdrachtgever: Nutreco
Rol: Consultant Business Process Redesign
Cristobal Perez: ‘I have been working together with Jeffrey in Nutreco and I am very satisfied of his job and the outcome of the project. Jeffrey provided a structured approach to our project and was able to put all pieces together’.
Opdrachtgever: Groupe LFE
Rol: Finance director ad interim
Marcel Kerkmeester: ‘Jeffrey has implemented a management information system for our business that perfectly fits to our needs. In the process he has been a enthusiastic change-agent, driving improvements in many areas of our operations, a valuable coach for the staff in the Finance Department and a great sparring partner for the Managing Director’.